Corner Point - nowy biurowiec w centrum Rzeszowa!
W centrum Rzeszowa powstanie kolejny nowoczesny biurowiec klasy A
Obwodnica Południowa Rzeszowa to inwestycja, która od lat budzi ogromne zainteresowanie mieszkańców i jest jedną z kluczowych dróg planowanych w Rzeszowie. Projekt tej trasy zakłada połączenie ulicy Podkarpackiej (DK 19) z aleją Sikorskiego (DW 878) tworząc ważny odcinek komunikacyjny o długości około 5,75 km. Obwodnica ma na celu odciążenie ruchu w rejonie zapory na alei Powstańców Warszawy oraz innych zatłoczonych ulic miasta takich jak ulica Kwiatkowskiego. W skład tej trasy wchodzić mają trzy mosty, w tym kluczowy most nad zalewem na Wisłoku.
Orientacyjny przebieg drogi południowej. Fot. Urząd Miasta Rzeszowa
Projekt Obwodnicy Południowej Rzeszowa napotkał na wiele przeszkód, które znacznie opóźniły jego realizację. Głównym problemem są procedury administracyjne oraz protesty mieszkańców zwłaszcza z osiedli Biała i Budziwój, którzy sprzeciwiają się planowanemu przebiegowi trasy przez ich tereny. Decyzja środowiskow będąca kluczowym elementem wniosku o Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID) była kilkakrotnie zaskarżana przez mieszkańców oraz organizacje ekologiczne. Ostatecznie sprawa trafiła do Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA), gdzie wciąż czeka na ostateczne rozstrzygnięcie.
Aby przyspieszyć realizację Obwodnicy Południowej prezydent Rzeszowa Konrad Fijołek zaproponował podział inwestycji na dwa odcinki. Pierwszy z nich, bardziej priorytetowy, obejmuje trasę od ulicy Podkarpackiej do ulicy Jana Pawła II wraz z budową mostu na Wisłoku. Drugi odcinek, prowadzący do alei Sikorskiego, zostanie zrealizowany w późniejszym terminie. Podział ten ma na celu zminimalizowanie protestów oraz umożliwienie szybszej realizacji przynajmniej części obwodnicy co ma odciążyć kluczowe odcinki komunikacyjne miasta.
Pierwotnie koszt budowy całej Obwodnicy Południowej Rzeszowa szacowano na około 450 mln zł. Jednak z uwagi na inflację oraz rosnące koszty materiałów budowlanych obecne szacunki mówią o kwocie zbliżonej do miliarda złotych. Koszt budowy pierwszego odcinka z uwagi na konieczność budowy mostu nad Wisłokiem może wynieść od 600 do 700 mln zł. Miasto Rzeszów na razie nie dysponuje takimi środkami i liczy na pozyskanie funduszy z Unii Europejskiej lub z rządowych programów wsparcia infrastruktury.
Jednym z kluczowych elementów umożliwiających realizację Obwodnicy Południowej Rzeszowa jest uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego „Zalew na rzece Wisłok”. Plan ten obejmuje obszar o powierzchni około 218 ha i jest niezbędny do wykupu gruntów oraz uzyskania pozwoleń na budowę. Władze miasta planują uchwalenie tego planu jeszcze w 2024 roku co umożliwi kontynuację prac przygotowawczych do budowy pierwszego odcinka obwodnicy.
Pomimo licznych wyzwań i opóźnień władze Rzeszowa są zdeterminowane, aby zrealizować inwestycję Obwodnicy Południowej. Projekt ten jest kluczowy dla poprawy komunikacji w południowej części miasta oraz odciążenia zatłoczonych ulic. Sukces realizacji tej inwestycji zależy jednak od pokonania przeszkód proceduralnych oraz zabezpieczenia odpowiednich środków finansowych. W miarę postępów w realizacji pierwszego odcinka mieszkańcy będą mogli odczuć pierwsze korzyści z tej długo oczekiwanej drogi.
Przejrzystość jest dla nas ważna! Poniżej wyjaśniamy, w jaki sposób i dlaczego wykorzystujemy Twoje dane osobowe. Pamiętaj, że masz pełną kontrolę nad ich konfiguracją - możesz dopasować ją do swoich potrzeb i preferencji.